Friday, August 5, 2011

.LEMON SLICE. d recipe.

seperti yang dijanjikan, marilah kite bermule mengotori jari jemari kite hokkay!



firstly, wat mende ni kene la ade base. macam cheese cake gak lah. juz laen sket jek. ni tak la gune biskut marie bagai. lek je la. kite gune tepong bese jek. plain flour. tepong gandum bese jek tau. jangan plak kau pegi amek tepong jagong la, kastard la. kang tak jadik jangan salahkan aku plak ye. haha~ tep0ng gandum ni dalam satu setengah cawan dah cukup dah. (ingat tau sukatan dalam cawan. bukan gelas ye). pastu kau tambah je la setengah cawan gula icing. kalo rase nak manis, tambah la banyak sket. (kalo kene kencing manis jangan salahkan aku plak). gaulkan tepong gandum dan gula icing ni dengan butter yang dicairkan. dalam 150g camtu la.    ala... kan kat pek butter tu bese ade sukatan dah. slalu 1 pek butter dalam 250g. siap ade tanda kat setiap 50g. pandai pandai la kire ye. (dak darjah satu p0n bley kire lah). kalo butter tu macam keras sangat, masuk je microwave bagi cair. then dah gaul gaul tiga bahan nih, penyek penyek kan la masuk dalam loyang. tapi before that, alas la loyang ni ngan kertas yang disapu ngan butter. nak yang lagi senang beli la kertas lapik kek yang sedia ade kat kedai. pastu baru la bagi elok elok je penyek kat base loyang tu ha...

secondly, bahan bahan basah plak. amek setin susu pekat tuang je dalam mixer. ayah aku tak bley makan manis sangat, jadi aku guna juz suku je la susu pekat ni. terpulang pada taste bud masing masing la kan. then, amek sebiji telur, campur kan jek. pastu perah lemon yang banyak banyak tu sampai dapat dalam setengah cawan, masuk kan je la dalam mixer tuh. kalo nak masam lagi, tambah la lagi. tapi setengah cawan pon aku rase dah masam dah kot. ala ala lemon cheese cake secret recipe. (kesukaan aku tuh!) aku gune dalam dua biji lemon nak dapat setengah cawan. tu p0n perah manual la sebab aku takde juice extractor tu. kalo ade tu dalam sebiji dapat dah kot. bese la guna tenaga badan ni lembik sket. haha~ pastu,  masukkan dalam dua sudu beso tepong naek sendiri. pastu tambah la sket vanilla essence nak bau ala ala sedap la. kalo nak la. aku suke. pastu mix la semua ni sampai sebati. sebenonye aku gune blender jek campor semua ni sebab aku malas nak leceh gune mixer bagai. campak jek semua dalam blender, terus pasang suis, blend. jap jek. kan senang koje. tapi kome rajin. gune le mixer. hehee~

thirdly, tuangkan bahan yang second tu ke atas bahan yang first tu. pastu, masuk la oven. suhu dalam 180 darjah celcius 30 minit camtu la sampai atas dia jadi macam kuneng kuneng sket. (*golden lah!)

hah. jadi camni la. yang kerak tepi tu takpe. abaikan. muahaha~


lastly, potong la petak petak o bulat bulat letak dalam pinggan. pastu tabur la sket icing sugar yang lebey tu atas lemon slice yang dah siap potong tu bagi cantek sket macam ni.



lemon slice ni ala ala shortbread gitu la kan. kalo tak tahu shortbread mende, sile google.

sekian, timekaseh.

No comments:

Post a Comment